در حال بارگذاری
دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار عمده بجنورد:

سبد حمایتی برای کشاورزان وجود ندارد

شماره خبر : 1113 - https://asreatrak.ir/short/V7ozk

دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار عمده بجنورد با اشاره به اینکه زنجیره‌ای به هم متصل در روند تولید محصول کشاورزی ایجاد شده، گفت: بر اساس این زنجیره هیچ سبد حمایتی برای کشاورز تعریف نشده و چیزی جز خسارت سهم آن نخواهد شد.

 مجید صفری، در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با تأکید بر این موضوع که متأسفانه هیچ سبد حمایتی برای کشاورز وجود ندارد، گفت: این در حالی است که کشاورز سم موردنیاز برای محصولات کشاورزی را با قیمت‌های بالا خریداری می‌کند که برخی مواقع سم موردنظر تقلبی است و باعث نابودی کامل محصول کشاورزی می‌شود، درحالی‌که جهاد کشاورزی در این حوزه هیچ حمایتی از کشاورز ندارد.

 وی با اشاره به اینکه زنجیره‌ای متصل‌به‌هم در راستای خسارت به کشاورز ایجاد شده، افزود: هزینه هر کارگر برای برداشت محصولات روزانه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان، سبد میوه دانه‌ای ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، هزینه بالای نوشتن بارنامه تا چهار میلیون تومان، کرایه بار تا ۲۵ میلیون تومان و کود شیمیایی کیسه‌ای ۷۰۰ هزار تومان تنها بخشی از ماجرای برداشت محصول کشاورزی به‌حساب می‌آید.

 دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار عمده بجنورد گفت: این در حالی است که با آغاز برداشت میوه و محصول کشاورزی و افزایش واردات به بازار، قیمت به‌شدت افت پیدا می‌کند و برخی محصولات به حدی پایین می‌آید که جمع‌آوری آن نه‌تنها صرفه اقتصادی ندارد، بلکه باید کشاورز از جیب بگذارد تا محصول را جمع‌آوری کند.

 صفری اضافه کرد: این زنجیره به هم متصل باعث می‌شود که کشاورز هم مجبور شود تا محصولش را با قیمت بالاتری به فروش برساند و در نهایت به مصرف‌کننده فشار اقتصادی وارد شود.

 وی بیان داشت: همچنین در شرایطی که کشاورز متحمل زیان می‌شود، صنایع تبدیلی نیز محصول را با قیمت خیلی پایین‌تر از سرزمین از کشاورز تحویل می‌گیرد و در نهایت محصول بسته‌بندی‌شده چندبرابر قیمت به بازار عرضه و مصرف‌کننده خسارت می‌خورد.

 

 مصاحبه از آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات